چرا منی که دارم مهندسی کامپیوتر میخونم باید بازاریابی بدونم!
چرا منی که دارم مهندسی کامپیوتر میخونم باید بازاریابی بدونم!
آموزشی
26 / 12 / 1398
نویسنده: نوید عبدالعلی زاده میرزایی

 کاتلر میگه جز مارکتینگ و توسعه مابقی فعالیت های یک شرکت همه هزینه هست.

آقا اصلا مارکتینگ یا همون بازاریابی یعنی چی؟

خودمونی داستان این میشه که چجوری، به چه کسایی و برای چی، محصولمون رو داد بزنیم؟! 
این محصول میتونه اپلیکیشن یا سایتی که نوشتیم باشه، میتونه هنر کد زدن ما باشه یا میتونه هر چی شما بگی باشه!
در کل نگاه کلی کسب‌وکار رو بازاریاب‌های تعیین میکنند، هدف اصلی رو مشخص می‌کنند و میگن چجوری برسیم به اون هدف قشنگه!

تئوری قضیه: بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آن‌ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

❇ خب تئوریجات بس است دیگر! 

ازونجا که همه چی تکنولوژِی طور شد و داره میشه، بازاریابی هم یه بخشی به اسم بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بهش اضافه شد که همون کار های بالا رو میکنه ولی در فضای دیجیتال. متد هاش، تعریفاش، فرهنگ استفاده کننده هاش و... خیلی چیز های دیگه آفلاین و آنلاین با هم متفاوت هست ولی قطعا باید پایه های بازاریابی رو بدونیم تا بهتر از ابزار دیجیتال بتونیم استفاده کنیم. این همه بنری که میبینید، چطور با اینستاگرام پول دار شوید چطور در تلگرام دیده شوید، توییتر، فیس بوک، چطوری از سایتتون بدون فروش محصول پول در بیارید و .. و ...
واقعا چیز خاصی نیستند و متاسفانه تو کشور ما 
دیجیتال مارکتینگ = اینستاگرام 
شده و خیلی دیگه از کانال های فروش و بازاریابی رو فراموش کردیم!

حالا میریم سراغ تبلیغات 

هدف تبلیغات ایجاد ارتباط بین تصویری خاص یا ارزشی خاص از یک برند است تا برند بتواند
خودش را از رقبا در ذهن مصرف کننده متمایز کند.
- اندرو ارنبرگ

فعالان حوزه تبلیغات معتقدند بعد از کار معدن سخت ترین کار دنیا تبلیغات هست! چرا؟

چون یه تبلیغاتچی خوب باید بازاریابی بلد باشه، باید بازاریابی دیجیتال بلد باشه، باید هنر بدونه، هنر دیجیتال بدونه، روانشناسی درک کنه، فلسفه خونده باشه و .... از خیلی چیز ها سر در بیاره و از همه مهمتر فرهنگ ها رو یکی از یکی بهتر بشناسه.
من هم موافقم با این عقیده :)))

قطعا نه بازاریابی نه بازاریابی دیجیتال و نه تبلیغات رو نمیشه تعریف کاملی ازشون گفت اما این رو باید یادمون باشه، اگه میخوایم تو زندگیمون چیزی بشیم اگه میخوایم سری تو سر ها در بیاریم اگه میخوایم تو بزنگاه های زندگی اوت بهترین عملکردمون رو داشته باشیم، باید بلد باشیم خودمون رو بفروشیم! باید بلد باشیم خودمون رو جذاب جلوه بدیم و باید بدونیم چجوری میتونیم اون چیزی که هستیم رو نشون بدیم!

خب این همه حرف زدیم که چی!

در نظر داریم اگه مشکلی پیش نیاد برای عید که همه خونه هستیم و خیلی هامون شاید بیکار، یک دوره آشنایی در یکی از سه بحث بالا براتون بزاریم، یعنی بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات.

💭 سوالاتی که شاید براتون پیش بیاد:

+ مگه نمیگی این سه تا کلی مفاهیم مشترک دارن پس چه فرقی داره؟

آره یه سری مباحث بیس و پایه تو همشون مشترک هست ولی در ادامش اینجوری نیست.

+ گواهینامه شرکت میدین؟

 اگه هدفتون اینه برید جایی مشغول به کار شید، صاحب شرکت براش مهم نیست کارمندش چه دوره هایی رفته! براش مهمه چه تجربه ای داره و چه ارزشی میتونه به سازمانش اضافه کنه! اگر کسب و کار خودتون رو دارید که مدرک و فقط باید قاب کنید بزنید دیوار!

+ تئوری طوره؟

 به غیر از مفاهیم پایه بقیه علمی که انتقال پیدا میکنه همگی حاصل از تجربه کار هایی که اتفاق افتاده است.

☑️ آقا به من بگو ته دوره چی گیر من میاد؟

تقریبا میشه گفت 3 تا حوزه دیگه رو میشناسی و میبینی توشون چه خبره! شاید اگه تا حالا علاقت رو پیدا نکرده باشی این جزو علاقه هات باشه! اگه هم تو همین کار هستی که چه بهتر و کلی تجربه جدید کسب میکنی، شایدم یک کسب و کاری داشته باشی که با این اطلاعات بتونی اوضاعش رو بهتر کنی...

پس با توجه به زمان و اینکه کل مفاهیم رو ما نمیتونیم بگیم
 گزینه ها به شکل های زیر میشن:

۱- دوره آشنایی با مفاهیم بازاریابی با بررسی چند کیس فعال در حوزه آی تی ایران و جهان

۲- دوره آشنایی با بازاریابی دیجیتال و معرفی بهترین ابزار های این حوزه  و بررسی بهترین نمونه های استفاده از بازاریابی دیجیتال در ایران و جهان

۳- دوره آشنایی با مفاهیم تبلیغات و خلاقیت و  انواع آن در زمینه های مختلف(روانشناسی - پیام - جاذبه گرایی - رفتارگرایی و ...) بررسی بهترین کمپین های تبلیغاتی ایران و جهان

برای شرکت در نظرسنجی میتوانید وارد کانال تلگرامی که در فوتر سایت قرار دارد شوید و نظر خود را ثبت کنید.

❇️ موفقیت را درکنار همدیگه تجربه کنیم :))

انجمن علمی مهندسی کامپیوتر | دانشگاه آزاد کرج

 کاتلر میگه جز مارکتینگ و توسعه مابقی فعالیت های یک شرکت همه هزینه هست.

آقا اصلا مارکتینگ یا همون بازاریابی یعنی چی؟

خودمونی داستان این میشه که چجوری، به چه کسایی و برای چی، محصولمون رو داد بزنیم؟! 
این محصول میتونه اپلیکیشن یا سایتی که نوشتیم باشه، میتونه هنر کد زدن ما باشه یا میتونه هر چی شما بگی باشه!
در کل نگاه کلی کسب‌وکار رو بازاریاب‌های تعیین میکنند، هدف اصلی رو مشخص می‌کنند و میگن چجوری برسیم به اون هدف قشنگه!

تئوری قضیه: بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است. بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آن‌ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند. مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛ و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

❇ خب تئوریجات بس است دیگر! 

ازونجا که همه چی تکنولوژِی طور شد و داره میشه، بازاریابی هم یه بخشی به اسم بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بهش اضافه شد که همون کار های بالا رو میکنه ولی در فضای دیجیتال. متد هاش، تعریفاش، فرهنگ استفاده کننده هاش و... خیلی چیز های دیگه آفلاین و آنلاین با هم متفاوت هست ولی قطعا باید پایه های بازاریابی رو بدونیم تا بهتر از ابزار دیجیتال بتونیم استفاده کنیم. این همه بنری که میبینید، چطور با اینستاگرام پول دار شوید چطور در تلگرام دیده شوید، توییتر، فیس بوک، چطوری از سایتتون بدون فروش محصول پول در بیارید و .. و ...
واقعا چیز خاصی نیستند و متاسفانه تو کشور ما 
دیجیتال مارکتینگ = اینستاگرام 
شده و خیلی دیگه از کانال های فروش و بازاریابی رو فراموش کردیم!

حالا میریم سراغ تبلیغات 

هدف تبلیغات ایجاد ارتباط بین تصویری خاص یا ارزشی خاص از یک برند است تا برند بتواند
خودش را از رقبا در ذهن مصرف کننده متمایز کند.
- اندرو ارنبرگ

فعالان حوزه تبلیغات معتقدند بعد از کار معدن سخت ترین کار دنیا تبلیغات هست! چرا؟

چون یه تبلیغاتچی خوب باید بازاریابی بلد باشه، باید بازاریابی دیجیتال بلد باشه، باید هنر بدونه، هنر دیجیتال بدونه، روانشناسی درک کنه، فلسفه خونده باشه و .... از خیلی چیز ها سر در بیاره و از همه مهمتر فرهنگ ها رو یکی از یکی بهتر بشناسه.
من هم موافقم با این عقیده :)))

قطعا نه بازاریابی نه بازاریابی دیجیتال و نه تبلیغات رو نمیشه تعریف کاملی ازشون گفت اما این رو باید یادمون باشه، اگه میخوایم تو زندگیمون چیزی بشیم اگه میخوایم سری تو سر ها در بیاریم اگه میخوایم تو بزنگاه های زندگی اوت بهترین عملکردمون رو داشته باشیم، باید بلد باشیم خودمون رو بفروشیم! باید بلد باشیم خودمون رو جذاب جلوه بدیم و باید بدونیم چجوری میتونیم اون چیزی که هستیم رو نشون بدیم!

خب این همه حرف زدیم که چی!

در نظر داریم اگه مشکلی پیش نیاد برای عید که همه خونه هستیم و خیلی هامون شاید بیکار، یک دوره آشنایی در یکی از سه بحث بالا براتون بزاریم، یعنی بازاریابی، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات.

💭 سوالاتی که شاید براتون پیش بیاد:

+ مگه نمیگی این سه تا کلی مفاهیم مشترک دارن پس چه فرقی داره؟

آره یه سری مباحث بیس و پایه تو همشون مشترک هست ولی در ادامش اینجوری نیست.

+ گواهینامه شرکت میدین؟

 اگه هدفتون اینه برید جایی مشغول به کار شید، صاحب شرکت براش مهم نیست کارمندش چه دوره هایی رفته! براش مهمه چه تجربه ای داره و چه ارزشی میتونه به سازمانش اضافه کنه! اگر کسب و کار خودتون رو دارید که مدرک و فقط باید قاب کنید بزنید دیوار!

+ تئوری طوره؟

 به غیر از مفاهیم پایه بقیه علمی که انتقال پیدا میکنه همگی حاصل از تجربه کار هایی که اتفاق افتاده است.

☑️ آقا به من بگو ته دوره چی گیر من میاد؟

تقریبا میشه گفت 3 تا حوزه دیگه رو میشناسی و میبینی توشون چه خبره! شاید اگه تا حالا علاقت رو پیدا نکرده باشی این جزو علاقه هات باشه! اگه هم تو همین کار هستی که چه بهتر و کلی تجربه جدید کسب میکنی، شایدم یک کسب و کاری داشته باشی که با این اطلاعات بتونی اوضاعش رو بهتر کنی...

پس با توجه به زمان و اینکه کل مفاهیم رو ما نمیتونیم بگیم
 گزینه ها به شکل های زیر میشن:

۱- دوره آشنایی با مفاهیم بازاریابی با بررسی چند کیس فعال در حوزه آی تی ایران و جهان

۲- دوره آشنایی با بازاریابی دیجیتال و معرفی بهترین ابزار های این حوزه  و بررسی بهترین نمونه های استفاده از بازاریابی دیجیتال در ایران و جهان

۳- دوره آشنایی با مفاهیم تبلیغات و خلاقیت و  انواع آن در زمینه های مختلف(روانشناسی - پیام - جاذبه گرایی - رفتارگرایی و ...) بررسی بهترین کمپین های تبلیغاتی ایران و جهان

برای شرکت در نظرسنجی میتوانید وارد کانال تلگرامی که در فوتر سایت قرار دارد شوید و نظر خود را ثبت کنید.

❇️ موفقیت را درکنار همدیگه تجربه کنیم :))

انجمن علمی مهندسی کامپیوتر | دانشگاه آزاد کرج